Eric Schmidt,   Google

Googles slogan är: ”Var inte ond”, men omvärlden känner allt större misstankar inför att Google utnyttjar sin styrkeposition för egna intressen, skriver New York Times. I denna vecka ska Googles styrelseordförande Eric Schmidt vittna inför en den amerikanska senatens antitrust-panel.

Text: Torbjörn Sassersson

Även Googles konkurrenter kommer att göra det svettigt för Google. År 1998 gick Mircosoft igenom samma prövning och förlorade.

En kärnfråga som kommer att tas upp är:

Har Google premierat sina egna affärer på nätet genom att skapa fördelaktiga sökträffar?

“Google is a great American success story, but its size, position and power in the marketplace have raised concerns about its business practices, and raised the question of what responsibilities come with that power”. /Senator Richard Blumenthal, Democrat of Connecticut

Googles jurister försvarar sig med att Googles tjänster är helt gratis. Att använda Google är ett val, säger Amit Singhal, en ”senior engineering manager” på Google. Han tillägger att det finns många valmöjligheter för alla att använda för att söka och finna på webben.

Konkurrenter håller inte med.

Det som händer när Google startar sin egna tjänster som tex Google Places vilken poängsätter och hjälper surfare hitta butiker är att Google slår ut konkurrenter. Eftersom Google redan skannat av planeten med sökordsindexering och Google Maps kan den nya tjänsten snabbt bli överlägsen liknande tjänster som fanns innan Google gav sig in i leken.


Läs mer

New York Times: Scrutinizing Google’s Reign

United States v. Microsoft