Av naturliga skäl kan jag ej avslöja identiteten på mina kunder, men jag kan i generella drag berätta om några kunder som jag arbetat för.

Sidan uppdaterad: 2011-08-17

Individer

Individ A hade drabbats av dålig publicitet på grund av ”fiender” på nätet som hade lyckats få in en vinklad och ryktesförstörande artikel i SvD som listades högt när personens namn googlades. Arbetet omfattade uppstart av bloggar, sociala konton och hemsidor på WordPress-plattformar. Kunden fick utbildning i att sköta och uppdatera sajter och konton. Det tog tre månader (fördelade insatser) att trycka ned den negativa artikeln till sökträffsida två på Google.

Individ B hamnade hastig och lustigt i TV och det blev en del rabalder. Ej vänligt sinnade bloggare och forumsaktivister fick fel uppfattning om personen och en förvriden personprofil uppstod på nätet. Individ B behöver hjälp med att omdefiniera sin ”image” till en korrekt och positiv bild. Arbetet fördelades ut över 6 månader till dess att framgång nåddes.

Individ C ska publicera en bok som garanterat kommer att dra till sig en del negativ publicitet på grund av bokens filosofiska tankegångar med effekt på det rådande vetenskapliga paradigmet. För att mildra effekten måste personen äga sitt namn på nätet innan bokens ges ut.

Individ D hade hamnat i en konfliktsituation på sin arbetsplats. Personen valde att byta karriär, men planerar för en come-back. Till dess ska ”Google’s uppfattning” om individen korrigeras till positiv-korrekt.

Utöver dessa individer finns fler som jag arbetat för i pro bono publico projekt.


Företag och organisationer

Företag A hade drabbats av en mycket besvärlig diskussionsforumstråd med 1000-tals läsningar och många postningar. Företaget led av minskad försäljning pga att en missnöjd kund skrivit av sig sin frustration. Diskussionstrådens rubrik var mycket negativt formulerad och den drog till sig nya nyfikna forumsdeltagare. Eftersom företaget inte omedelbart agerade blev skadan djup. Arbetet pågår ännu för att få internet att glömma bort den frustrerade kunden som blev hjälpt för flera år sedan.

Företag B hade drabbats av en konkurrent som skrev ned bolaget med hjälp av en Facebook-grupp. Jag gav instruktioner till den drabbade parten hur de skulle föra i bevis att angreppet var delvis personinriktat. Därmed fanns det utrymme för åtal. Facebook kontaktades och valde att omedelbart ta bort Facebook-sidan. Resultat för bolag B var nått inom 24 timmar.

Organisation A – en intresseförening – har under flera år systematiskt förstört ryktet för enskilda individer. Organisationen punktmarkerar individer och bestämma sig ibland för att ”sätta dit” personer. En smart idé togs fram för att studsa tillbaka angreppen till källan. Ansvariga inom Organisation A tycker idag att det inte är lika roligt längre att som grupp fegt attackera enskilda/ensamma individer. Metoden som nu används av ”offren” kan sammanfattas i begreppet: Fight fire with fire.

/Torbjörn Sassersson, rykteshanteringskonsult