Datainspektionen: ”Ditt rykte är på väg att bli big business”

ditt-rykte-big-businessAllt fler inser betydelsen av att fram­ se bra ut pa? na?tet och i USA har ”online reputa­tion management” (ORM) även kallat rykteshantering, illness blivit en egen industri . Även i Sverige ga?r det att fa? professionell hja?lp med att putsa pa? sitt na?trykte, skriver Datainspektionen i sin tidning ”Integritet i Fokus” nr 3, 2014.

Vi vet att sanna och osanna rykten sprids snabbt pa? na?tet. Individer, varumärken och fo?retag drabbas av allt fra?n elaka bloggare, negativa recensioner och nedsa?ttande inla?gg i webbforum till medvetet drivna smutskastningskampanjer.

Det finns en hel del information av tvivelaktig karakta?r pa? na?tet. Rykten har alltid spridits men ha?r go?r tekniken volymen ho?gre och ra?ckvidden sto?rre, konstaterar omva?rldsanalytikern David Lerdell vars fo?retag Lerdell Investigations bland annat erbjuder hja?lp med rykteshantering.

Den som la?gger ut information pa? na?tet ma?ste vara medveten om att det a?r stor sannolikhet att denna ocksa? blir en del av underlaget i en process da?r man so?ker jobb, sa?ger Andreas A?Åstro?m, kommunikationschef vid Stockholms Handelskammare.

Personso?kningar pa? na?tet blir också viktigare när du söker anställning. Det bekra?ftas av den enka?tundersökning som Bisnode varje a?r utför pa? uppdrag av Stockholms Handelskammare.

Läs mer i Integritet i Fokus | Rewrite: Torbjörn Sassersson

About Torbjörn Sassersson

Torbjörn Sassersson arbetar med PR och rykteshantering på webben. Han är även redaktör och ansvarig utgivare för NewsVoice.se. Han har en bakgrund som kommunikationskonsult, journalist, debattör och opinionsbildare. Torbjörn har en fil kand inom naturvetenskap från Stockholms universitet sedermera påbyggd med utbildningar inom IT och journalistik.

Kommentera