Det norska rykteshanteringsbolaget Negativomtale.no tar 25,000 norska kronor (c:a 30K SEK) per negativ länk de lyckas få bort från första sökträffsidan på Google. De säger att det tar 1-2 månader för dem att lyckas, men det kan vara svårt i vissa fall och i verkligheten kan inte länkar raderas från Google över huvudtaget. 

Text: Torbjörn Sassersson

Taktiken handlar istället om att begrava det negativa sökträffarna så långt ner som möjligt. Taktiken som är internationell utgör det centrala arbetet med rykteshantering på webben. Företag som arbetar med ”online reputation management”  för kunder har inget annat val. Kanske i framtiden lagstiftningen är bättre funtad för att skydda företag och individer från förtal och ärekränkning, men än så länge råder djungelns lag. De som har råd att betala är de som kan klara kriser i anseendet bäst. Jag önskar därför att Google var mindre tendensiöst.

Realiteten idag är att Google ibland fungerar som ryktesspridningsmotor snarare än sökmotor för relevant information. Därför behövs vi rykteshanteringskonsulter som reparerar skadade anseenden och sårade känslor. 

Inte desto mindre anses rykteshantering av en del kritiker vara inget annat än Google-smink. Visst, det är lätt att dra till med den kängan. Vänta till dess att du själv drabbas. Jag har varit i kontakt med många individer som inte kan sova på nätterna för att de konstant oroas och tänker på vad som står om dem på webben.

En av de ”tuffaste” källorna till ofta grundlösa påståenden och allmän negativitet är Flashback. Det är ett svenskt företag som ligger bakom forumet. Ansvariga kan förbättra situationen för de som drabbats med lite god vilja. Webbservern ligger dock i utlandet, långt bortom svenska lagens arm och i nuvarande läge görs ingen distinktion om det som står där är sant eller falskt. Rätta mig om jag har fel. Flashback får gärna berätta mer om hur de tänker.

– Tanken är inte att producera en artificiell eller overkligt fasad av kunden. Målet är att driva bort oönskat innehåll, ofta med något ofarligt, såsom webbkataloger, Wikipedia, eller Facebook. / Jørgen El Fakiri, Metronet

Kollegorna i Norge tampas alltså med exakt samma problem som i Sverige:

  • Förtalssidor kan inte tas bort från Google.
  • Sökträffar kan inte köpas på Google. De sökträffar som kan poppa upp längst upp i Google är annonser.
  • Lagstiftningen skyddar mer de som förtalar än offren.
  • Det finns ännu få prejudicerande domslut som kan användas mot förtal på webben.
  • Personalen på Google har en sval inställning till rykteshanteringskonsulter.
  • Googles algoritm är sekretessbelagd istället för öppen information.
  • Google har i princip monopol eftersom de flesta surfare använder Google.

Isabell Dahl - rykteshantering i Norge

Aftenposten skriver att Negativomtale.no hittills fått 600 prisförfrågningar från berörda parter. Antalet faktiska kunder är dock betydligt lägre. Endast en handfull sedan början av 2011. Isabel Dahl från Negativomtale.no uppger att hon avslutat fem uppdrag under 2011.

Aftonposten ställde frågan om företaget självt drabbats av negativitet på webben och Dahl medger att de anklagats för spamming. De har lovat sig själva att tillämpa sin egen medicin för att komma till rätta med problemet, avslutar hon intervjun för Aftonposten.


Referens

Hun selger «Google-sminke» Hevder å kunne fjerne negative søketreff

Hun selger «Google-sminke»