Rykteshantering och Google

Första halvårets algoritmuppdateringar i Google är särskilt viktiga för alla som arbetar med rykteshantering på webben åt kund eller för egen skull. Nu lönar det sig inte längre att kopiera andra sajters innehåll.

Text: Torbjörn Sassersson

En uppdatering vid namn Panda skapades för att straffa ner sajter (scraper sites) som kopierar andra sajters innehåll. Syftet är att premiera sajter som har unikt eget innehåll. Strax efter Panda kom Panda/Farmer-uppdateringen som förbättrade sökresultaten ytterligare genom att straffa sajter med för lite text i relation till banners på sidorna. Ytterligare uppdateringar av Panda har skett under sommaren 2011 för att få ner ”scrapers”.

Så här skriver Nora Felin från Get Updated:

”Egentligen är det Googles stora näve i bordet att försöka eliminera så kallade ”content farms” vilket är precis vad det låter som – sidor som är proppade med text av låg kvalité. Anledningen till att Google väljer att filtrera dessa sidor ur sökresultatet är just för att man vill uppnå sitt mål – att ha så hög kvalité som möjligt på de sökresultat man ger användarna av Google. Andra typer av sidor som också tar stryk av Google Panda är sidor som återpublicerar andras material genom metoder som hämtning av material via RSS, manuell återpublicering samt scraping.”

Google+

Google+ button

Google+

En ny ”feature” som lanserades i april 2011 som använder surfarnas värderingsförmåga är Googles plusknapp  som ger alla möjligheten att poängsätta sajter. Funktionen fungerar bara om man skaffat sig ett Google+ konto vilket är en bättre och roligare version av Facebook.

Jag rekommenderar verkligen Google+

Nora Felin: Google Panda-algoritmen ska rensa webbsökningar från kopierande bloggare

Testa att söka på ordet ”rykteshantering” förresten…