19 verktyg för rykteshantering på webben

Google Alerts

Jag vill rekommendera Mikael Uusitalos artikel om 19 verktyg för att rykteshantering på webben. Av dessa 19 vill jag lyfta fram några av särskilt intresse för alla som är intresserade av få till det där lilla extra när ett namn, link som ditt eget personnamn, erectile ett företag eller en produkt ska skyddas från inkorrekta/negativa sökträffar på webben.

Text: Torbjörn Sassersson

Mikael Uusitalo befäster i sin artikel följande:

”När 87 % … av alla internetanvändare väljer att söka information om en specifik produkt eller tjänst på Internet … är det av yttersta vikt att man kan övervaka, analysera, och agera på problem som torna upp sig, i sökresultaten och i social media. Negativ kritik kan vara början på en negativ spiral nedåt om den inte bemöts i tid.”

Jag kan inte annat än hålla med. Drabbas du eller ditt företag av negativitet på webben sätt in motåtgärder bums. Inkorrekt/negativt innehåll på webben kan cementeras på första Google-sidan och sedan kan det ta flera månader av insatser dagligen för att överlagra det dåliga med korrekt/positiv information.

Nedan listar jag några av de 19 verktyg som Mikael Uusitalo tipsar om:

Verktyg för att övervaka Twitter

TweetBeep skickar varje timme rapporter om vad som sägs om dig, ditt företaget, webbplats, produkter och andra sökord som du väljer att specificera.

Verktyg för att övervaka bloggar

BlogPulse har miljontals indexerade bloggar, inklusive på svenska. Du kan söka i bloggar och få information om vilka bloggar som omnämns världen över samt relevant statistik.

Verktyg för att övervaka forum

Boardreader är verktyget som hjälper dig söka i alla stora forum i världen, inklusive forum på svenska.

Verktyg för att övervaka namn och trender

Google Alerts är enligt Mikael Uusitalos mening kanske det bästa verktyget. Användaren kan lägga till valfria sökord. Google Alert kan avsöka: webbsidor, nyheter, video och bloggar. Du får ett mail när nya omnämnanden dyker upp.

Google Trends ger en grafisk bild om hur surfare söker på vissa termer. Du kan jämföra ditt företag med konkurrenter.

Läs Mikael Uusitalos artikel där samtliga 19 verktyg listas

Text: Torbjörn Sassersson

 

About Torbjörn Sassersson

Torbjörn Sassersson arbetar med PR och rykteshantering på webben. Han är även redaktör och ansvarig utgivare för NewsVoice.se. Han har en bakgrund som kommunikationskonsult, journalist, debattör och opinionsbildare. Torbjörn har en fil kand inom naturvetenskap från Stockholms universitet sedermera påbyggd med utbildningar inom IT och journalistik.

Kommentera