Svd företags framgångEtt företags anseende eller rykte bland kunder och icke-kunder avgör dess framgång enligt en undersökning utförd av TNS Sifo. Företag i fyra branscher undersöktes. Handelsbanken, Ikea, Länsförsäkringar och Ica ligger bäst till. Deras rykten ligger klart över konkurrenternas.

”Det viktigaste är att man håller vad man lovar. Att ge ett sympatiskt intryck är också viktigt liksom att framstå som trovärdig i medierna”, säger Göran Celander, ansvarig för anseendeindexet hos TNS Sifo. En faktor som blivit viktigare under senaste året är om man upplever att företaget bidrar positivt till samhället.

Anseendeindex är uppbyggt så att det går att jämföra mellan olika branscher. Indexet speglar kvaliteten hos varor och tjänster, men också det personliga intrycket av företaget, skriver Svensk Dagbladet.

TNS SIFOs Anseendeindex 2011 (PDF-rapport)

Innehåll

  • Fakta om studien och kontaktuppgifter
  • Anseendeindex 2011 och jämförelse med 2010
  • Index per bransch
  • De 10 viktigaste drivkrafterna
  • Internationell jämförelse
  • Metodförklaring

Syfte: Bygga egen kunskap kring vilka drivkrafter som bygger företags anseende i Sverige

Undersökningen är baserad på 23 konsumentnära företag i fem branscher (finans, detaljhandel, energi, telekom, brev/paket/logistik). Företagen är valda utifrån att de är hyggligt välkända samt marknadsledare eller uppstickare i sin bransch.

SvD: Icke-kunders inställning avgör företags framgång