Hur driver man trafik till sin sajt på ett effektivt sätt egentligen? Visserligen måste man tillämpa sökmotoroptimering, men det som verkligen krävs är att skapa innehåll på webben som ger nytta för någon annan. Content is king, helt enkelt. Det finns ingen annan hemlighet.

Text: Torbjörn Sassersson, uppdaterad 2011-09-06

Jag Twingly-länkade min artikel till Expressen

Följande exempel visar min blogg Torbjörn Sasserssons blogg (tidigare kallad TS News). Den får i det här fallet representera en sajt med redaktionellt innehåll. Upplägget med ett redaktionellt innehåll, av typen artiklar och inlägg, som dagligen förnyas passar perfekt för utåtriktade intresseorganisationer och företagssajter. Poängen är att göra sajten till en källa med ny matnyttig information som tillförs varje dag eller flera gånger i veckan.

I mitt exempel med TS News låg besökarantalet perioden 21/2-13/3 på ca 350 besök per dag (se diagrammet ovan). Jag bestämde mig att from den 14 mars öka antalet besökare. Så exakt vad gjorde jag för att öka trafiken perioden 14 till 18 mars och ännu mer intressant varför ökade besökstrafiken dramatiskt den 19-20 mars?

Twingly-inlänkning till stormedia och bloggare i samarbete

Den 14 mars, 15 mars, 17 mars och den 18 mars publicerade jag debattartiklar vilka jag Twingly-länkade till DN och SvD. Twingly är ett relationslänksystem som på tex Expressen, DN och SvD listar bloggare som länkar till artiklar på DN och SvD. Besökare på DN och SvD uppmuntras där att läsa vad bloggare tycker om artiklarna.Besökarantalet på TS News dubblades då från ca 350 besök per dag till drygt 700 besök. Trafiken till TS News kom alltså från nyfikna läsare på DN och SvD. Den 16 mars var jag lat och skrev ingen artikel på TS News och trafiken gick omedelbart ned till det normala besökarantalet 350.

Det visar att högtrafik är färskvara. Sajten som vill driva in trafik kan inte leva på gamla meriter utan sajten måste verkligen förnya sig varje dag.

Jag Twingly-länkade min artikel till DN

Då var det förklarat, men hur fick jag till 1840 besök den 19 mars och ca 1100 besök den 20 mars? Här är hemligheten samarbete med andra framgångsrika bloggare som drar än mer trafik. Den 19 mars valde bloggare A på nätet att länka från en artikel på sin blogg till en artikel på TS News. Samtidigt Twingly-länkade jag till en artikel på Expressen. Det gav TS News 1490 extra besök den dagen (1840-350=1490).

Vi ser här alltså en ackumulerande effekt av att proffsbloggare A länkade till en artikel på TS News samt att jag Twingly-länkade artikeln till Expressen samma dag. Den 20 mars valde bloggare B att länka till TS News. Samma dag Twingly-länkade jag dock inte till någon tidning och antalet besökare ökade ändå från normalnivån 350 till 1100 besök. Mervärdet blev alltså 750 extrabesökare (1100-350=750).

Sammanfattningsvis kan man säga att i mitt fall med TS News är värdet att bli länkad till från en proffsbloggare lika stort som att Twingly-länka till ett stormedia. Båda fallen driver trafik och det anmärkningsvärda är förenklat att en proffsbloggares trafikdrivande kraft är lika stor som ett enskilt stormedia av kalibern Expressen, DN eller SvD.

Det bevisar medborgarjournalistiken som opinionsbildande kraft i samhället samt att en sajt med redaktionellt innehåll som vill ha fler besökare bör satsa på goda relationer med bloggosfären och att kommentera stormedia med länk dit.

Kontakta mig vid frågor och vid behov av att driva mer trafik till din sajt.

Text: Torbjörn Sassersson

Torbjörn Sassersson News (numera Torbjörn Sasserssons Blogg)